hur mycket kan man gøra på en helg i Oslo?

Fina Emma har hælsat på mig i helgen! Hon kom fredag nær jag slutade jobba och vi åkte hem till mig før middag + myskvæll med popcorn + ostpopcorn. [Mamma! Viktig info, det finns nog en tanke med att norska ostbågar ær sjukt mkt dyrare æn svenska, før de smakar mer ost och ær sjukt mycket godare också!] Mm.

Lørdag ringde klockan vid 8. Emma ær ju sjusovare så vad gør man inte ;) Helt otroligt vad mycket man kan hinna med om man går upp så tidigt! Så begav vi oss in mot Oslo med planen att turista så mycket som møjligt, med mig som guide då. Ja. Det kunde ju gå hursomhelst. Jag vet inte hur bildad Emma kænner sig på Oslo-området men vi fick uppleva/se rætt mycket i ett regnigt och kvavt Oslo:

- Grønland (hittade en marknad med mest bara skræp..men æven spisar. Ganska spænnande)
- Oslos Operahus (vi kænde oss vældigt arkitekt:iga)
- Jernbanetorget (fin tiger)
- Karl Johans Gate (shopping - REA! BIKBOK x 3)
- Stortinget
- Slottet
- Aker Brygge (bryggstrosande + shopping)
- Majorstuen (Zimba var stængt...)
- Holmenkollen (Premiær før mig! Vi åkte skidhoppssimulator, skitkul!)
- Premiær før Emma med Chai Latte
- Akker Brygge igen - mjukglass ær viktigt.

Vi tog T-bane/buss hem och stupade i soffan med nya chips/sombreros och vægrade røra oss mer utom till sængen, eftersom vi hade skoskav/blåsor på føtterna. Emma, NYA skor en helg som denna?! ;)


Söndag morgon började med frukost och ungefär NOLL planer. Jag hade hoppats på finfint väder så att man kunde bada eller något, eftersom allt är stängt på söndagar i Oslo (buuuu). Men HEJ molnen, de var inte på vår sida. Vi satt i min säng och pratade om hur dålig förlorare Emma är och hon berättade hur det brukar gå om hon spelar minigolf med familjen, där inte enbart Emma är dålig förlorare. MINIGOLF! tänkte jag och googlade. Ekeberg Minigolf, PERFEKT. Kollade bussen, 4 min tills den skulle gå! HEJPANIKSPRING. Kom på i farten; Emma! Jag kollade bara vilken tid första bussen gick, inte var och till vilken vi skulle byta.


Skulle vi ge upp, gå tillbaka och vänta en halvtimme? NO WAY. Vi sprang, vi hann. Vi listade ut hur vi skulle åka med hjälp av vagt minne, logik, hjälpande hund-ut-och-gå:are och några få minuters surf på min kontantkortsmobil (för övrigt äger jag inte ens denna fina Xperia x10 Mini - den är till låns av LH på jobbet). Vi hann. Vi kom fram. NU DÅ? Vi såg många andra sportsplatser, men inte minigolf. Snilleblixt; kartan på busshållplatskuren gav oss en hint och vi började gå i den mest logiska riktningen. Emma tyckte att vi borde svänga, vi svängde. VIPS hittade vi en minigolfbana.


Vi hånade den andre när det gick bättre för oss själva, hyllade våra framgångar och pikade den andres motgångar och sura grimarser. Fast på ett ganska trevligt sätt, på ytan. Haha. TYVÄRR förlorade jag. Fast...vänta nu. Om vi kollar protokollet så kan vi lätt se att Emma måste ha räknat fel. Hon har nog glömt plussa ihop alla hennes 81:or, 91:or, 21:or och 31:or. Trodde hon att hon fått hole in ones eller vadå? Hon tror hon raknats BRA, medan jag hamnade VANLIG; Men nä.. granskar vi protokollet står där KLART OCH TYDLIGT OBRA och OVANLIG. Ovanlig som i speciell, på ett bra sätt. VÄLDIGT OTROLIGT JÄTTEBRA var jag alltså. Oh ja.


Snabbt hem igen för att äta lunch; toast som picnic på balkongen i solen. Jag är inte van vid att gå upp så tidigt på helgen så att man måste äta två mål mat på samma dag, väldigt konstig rutin Emma hade... ;) Sedan gick vi en liten promenix, skulle hälsa på Sofia och kolla hur renoveringen framskred i hennes lägenhet men ingen hemma. Vi köpte biobiljetter till kvällens "Midnight in Paris" och hade nu några timmar före dess vi skulle spendera. Mat skulle hinnas med också.


Min grundidé, bad, låg fortfarande och purrade i bakhuvudet. VI GÖR DET! Det var molnigt men varmt! Upp i lgh, låna ut bikini till Emma, inse att vi inte hinner första bussen o nästa går om 30 minuter. Slappar, går ner i ganska god tid. Ser bussen komma bakom oss, PANIK IGEN!! Sprang som idioter, stackars emmas häl som mått dåligt sen i höstas. Busschauffören skrattade och sa "Ni sprang ju 200 meter!!", vi satte oss lättade på bussen; BARA FÖR ATT INSE ATT DEN SVÄNGDE ÅT FEL HÅLL!


Då mindes jag att förra och enda gången jag åkt buss ner till Nordstrands Bad, hade jag stått på den vanliga sidan vägen för att inse att jag ju skulle åt andra hållet. Det hann jag inte komma på denna gång. Hade inte reflekterat över att bussen kommit 5 minuter tidigt. Av på nästa hållpalts, se att det är 3 minut till bussen kommer till första hållplatsen. SPRINGER I PANIK HELA VÄGEN TILLBAKA, för att hinna med bussen! :D


Väl framme vid badet är det rätt gött att bada iochmed allt spring. Hann med några konstiga grodhopp och kanonkulor. Jag hann också hjälpa två killar i typ 12årsåldern att bestämma vem som skulle hoppa först. De förde en livlig diskussion om varför just den andre borde hoppa först i några minuter tills jag avbröt dem och sa "BARA HOPPA SAMMEN!" och de stirrade på mig, vågade inte göra nåt annat och sa "öh..ja de kan vi ju göra" och plupp så var de i sjön.


Dags att ta bussen tillbaka igen; den var 9 minuter sen. Lite ångest med tanke på att vi bara hade 2 min på oss att byta i Ljabru. (TACKA MICAN för att hon köpt ett veckobusskort när hon var här i början av veckan som emma köpte, annars hade vi ju aldrig pallat åka buss som galningar lika spontant och oplanerat) När vi hoppade på en buss förstod vi varför den var sen. Jag undrar varför de låter en gammel gubbe ha uppläring på att köra buss MED PASSAGERARE PÅ. Han skulle säkert bara lära sig vägen men det kändes som han aldrig kört buss förr, så långsamt, körde på kanter och kunde knappt öppna dörrarna.


Fick vänta 20 minuter eller nåt på nästa buss = tidsplaneringen gick i stöpet. Middagen (Köttfärssås & pasta) fick lagas i überfart och slängas in på 5 minuter för att hinna till bion. Vi hade bett killen om bästa platserna, tur vi hade samma smak som han för vi hade helt klart de bästa platserna. Väldigt fin film! Jag gillade den. Men sen när jag kom hem kom jag på en ännu bättre handling till den. Nog om det.


Jag var helt slut efter en dags kul aktiviteter med flängande hit och dit och vi skulle upp före 6 på morgonen så vi gick och la oss rätt tidigt. Och sedan var det bara att komma sig upp, åka in till stan, lämna av goa Emma på busse, köpa en latte to go (SÅ VUXENPOÄNG!!!) och sätta sig på jobbet. Kom först av alla och jobbade 9½ h när jag ändå var igång. Lika bra liksom.


TACK FINA EMMA, min piff, FÖR EN JÄTTEKUL HELG! :) 
KRAM Puff


 


Kommentarer
Postat av: mamma

Vilken galen helg ni haft!

Lite popcorn skulle vara gott...

2011-07-05 @ 10:53:11
Postat av: Anna

jag är inte ett fan av sånna långa texter som du skriver. men jag går iaf in på bloggen och scrollar ner. och nu kommenterar jag med. det tycker jag är schyst.



Kul att du hade Kul med Emma :D

2011-07-14 @ 22:36:18
URL: http://howiwastetime.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0